Programma's

0. Bestuur en ondersteuning

0. Bestuur en ondersteuning

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden bestuur, gemeentelijke organisatie, dienstverlening en belastingen.

Ontwikkelingen

Bestuurlijke samenwerking
Uw raad heeft aan de provincie gevraagd om het onderzoeksrapport “Herindelingsvarianten in de Liemers” uit 2014 te herijken. Dit gelet op alle ontwikkelingen en omdat de ogen op Zevenaar als mogelijke samenwerking- of fusiepartner zijn gericht. Het onderzoek uit 2014 was gericht op de herindelingsvarianten van de vier Liemerse gemeenten Westervoort, Duiven, Zevenaar en voormalig Rijnwaarden. Doesburg wordt nu ook meegenomen in het onderzoek. De herijking van dit rapport wordt uitgevoerd door & Van de Laar. Het doel hiervan is één ‘gemeenschappelijke’ visie op een toekomstbestendige bestuurlijke organisatie in het gebied van de vier Liemerse gemeenten Doesburg, Duiven, Westervoort en Zevenaar.

Organisatie in ontwikkeling  
In 2025 werken we verder aan de organisatie in ontwikkeling en bouwen we aan een organisatie die goed in staat is om toekomstige taken, voortkomend uit veranderende eisen, politieke beslissingen of organisatorische overwegingen, effectief te organiseren. Het werken in verschillende domeinen en daarbij horende teams helpt mee om de aansturing en beheersing effectiever en efficiënter te maken en om onze strategische slagkracht te vergroten.  Daarnaast leggen we de focus op de detaillering van structuren, processen en regelingen zodat het aansluit bij de nieuwe organisatiestructuur. Naast de structuurinrichting van onze organisatie vinden we het belangrijk om aandacht te geven aan het onderling samenwerken. Hier maken we gaandeweg 2025 concreet door invulling te geven aan het Programma Organisatie in Ontwikkeling.

Digitalisering
Onze inwoners en bedrijven bieden wij de gelegenheid zoveel mogelijk digitaal, online te kunnen regelen. Betrouwbaarheid en veiligheid staan daarbij voorop. Voor wie dit lastig is, blijft persoonlijk contact uiteraard mogelijk. Binnen de organisatie voeren we in 2025 verdere digitale ontwikkelingen door. Wij zien in verbeteren met ICT mede de oplossing voor verandervraagstukken die op ons afkomen. Dan gaat het bijvoorbeeld over het centraal organiseren van het functioneel (applicatie)beheer waarmee we in voorbereiding bezig zijn.
Door steeds meer digitale technologieën te gebruiken zijn we in staat om processen, diensten en producten voor onze inwoners en bedrijven te verbeteren. Zo wordt in de organisatie vaker gebruik gemaakt van kwantitatieve en kwalitatieve data om strategische en operationele beslissingen te onderbouwen en te optimaliseren. Zo is er bijvoorbeeld meer inzicht door middel van dashboarding meer grip verkregen datavraagstukken bij schuldhulpverlening en meldingen openbare ruimte.
Ook hebben we in het eerste kwartaal de productiviteits- en samenwerkingssoftware van Microsoft ingevoerd. Concreet resultaat is dat de organisatie in het eerste kwartaal 2025 is gaan werken met de Microsoft 365 omgeving. Zo maken tools als Teams, SharePoint en OneDrive verdere samenwerking (aan documenten) mogelijk en zal communiceren via chat en videovergaderingen toe gaan nemen. Wij zetten daarbij ook de komende periode nadrukkelijk in op gebruikersadoptie. Dit zorgt ervoor dat dit nieuwe systeem daadwerkelijk wordt omarmd en effectief binnen de organisatie wordt gebruikt.

Toekomstbestendige regionale ICT-dienst (RID)
In 2024 hebben de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten de I&A-visie en -strategie vastgesteld. De uitvoering is gestart met de zogenoemde minimumvariant als uitgangspunt. We werken aan een toekomstbestendige en robuuste ICT-samenwerking, waarbij zowel bij de RID als bij de gemeenten stappen worden gezet in het professionaliseren van de IT/IV-organisatie.
Samen met de gemeenten Duiven en Westervoort zijn in het eerste kwartaal 2025 drie informatiemanagers geworven om de drie domeinen te ondersteunen bij complexere informatievraagstukken. De RID heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt in het op orde krijgen van het functiehuis en heeft inhuur vervangen door vaste medewerkers.
De raad heeft de opdracht gegeven om de speerpunten nader uit te werken in prestatie-indicatoren. Hiermee kunnen de gemeenten richting geven aan de prioriteiten van de RID en hebben zij een objectieve manier om de prestaties te meten en te evalueren. Daarnaast geven wij via een Raadsinformatiebrief een overzicht van de inverdieneffecten die de investering in de RID zal opleveren en al heeft opgeleverd.

Juridische zaken
Op 11 juni a.s. staan (voorlopig) de zittingen gepland bij de Raad van State over procedures die verband houden met de raadsenquête.

Beleidskaders

  • Visie op dienstverlening 2024-2028
  • Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2017 Liemerse gemeenten en SDL
  • Collegeprogramma 2022-2026  (2022)
  • Financiële verordening (artikel 212 Gemeentewet) 2023
  • Verordening controle financieel beheer en organisatie (artikel 213 Gemeentewet) 2023
  • Nota Verbonden partijen
  • Nota reserves en voorzieningen 2018
  • Nota activerings- en afschrijvingsbeleid 2022
  • Beleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen 2023
  • Nota garantiebeleid 2023
  • Normen- en toetsingskader 2023
  • Verordening Rekenkamer 2023
  • Verordening op de raadscommissies (3e wijziging, 2023)
  • Datastrategie 2023-2025
  • I&A-visie en -strategie 2023-2025 “Beter samen”

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

27.189

13,9%

124.509

64,9%

Deze pagina is gebouwd op 05/01/2025 16:27:05 met de export van 05/01/2025 16:18:54