In onderstaande tabel staat een overzicht van alle financiële baten en lasten, zoals die zijn opgenomen in deze rapportage. In de tabel worden baten en lasten apart gepresenteerd.
Na de tabel geven wij de toelichtingen op alle financiële mutaties. Deze toelichtingen staan op alfabetische volgorde, maar er is geen indeling op baten en lasten. Elke wijziging wordt daarmee eenmalig ("netto") toegelicht.
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
BATEN | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 1.391 | 1.414 | 1.666 | 1.864 |
Algemene uitkering - decembercirculaire 2024 | 156 | 147 | 339 | 470 |
Algemene uitkering - septembercirculaire 2024 | 325 | 1.807 | 1.867 | 1.934 |
Algemene uitkering - septembercirculaire 2024 hervormingsagenda jeugd | 0 | -1.400 | -1.400 | -1.400 |
Budgetmutatie bijstandsuitkeringen (BUIG) | 860 | 860 | 860 | 860 |
Budgetmutatie onderwijsachterstandenbeleid | 110 | 0 | 0 | 0 |
Dividend Alliander | -60 | 0 | 0 | 0 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 4.700 | 200 | 200 | 200 |
Actualisatie budget werkzaamheden kabels en leidingen nutsbedrijven | 200 | 200 | 200 | 200 |
Budgetmutatie Dividenduitkering Ataro BV | -130 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie dorpendeal Lathum later | 15 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie versterking cultuureducatie | 60 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget compact maken centrum Zevenaar | 30 | 0 | 0 | 0 |
Specifieke uitkering kinderopvangtoeslagenproblematiek | 325 | 0 | 0 | 0 |
Specifieke uitkering opvang ontheemden Oekraïne | 4.200 | 0 | 0 | 0 |
Startersleningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties 1e voortgangsrapportage - Baten | 6.091 | 1.614 | 1.866 | 2.064 |
LASTEN | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 1.474 | 1.260 | 1.260 | 1.260 |
Algemene uitkering - septembercirculaire 2024 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Bijdrage gemeenschappelijke regeling MGR sociaal domein Centraal Gelderland | 91 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage Scalabor SW aanwijsbesluit | -70 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie bijstandsuitkeringen (BUIG) | 860 | 860 | 860 | 860 |
Budgetmutatie dienstverleningsovereenkomst (DVO) Sportbedrijf | 124 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie doelgroepenvervoer | -21 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie leerlingenvervoer | -20 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie onderwijsachterstandenbeleid | 110 | 0 | 0 | 0 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 5.797 | 712 | 711 | 519 |
Actualisatie budget vastgoed | 232 | 232 | 232 | 232 |
Actualisatie budget werkzaamheden kabels en leidingen nutsbedrijven | 200 | 200 | 200 | 200 |
Actualisatie budgetten openbaar groen en buitensport | 401 | 67 | 67 | 67 |
Actualisatie fasering investering duurzaamheidsmaatregelen eigen organisatie | -23 | -5 | -5 | -5 |
Actualisatie fasering investeringen opvang Oekraïners | -27 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie fasering plan woningbouw | -518 | -18 | 36 | 0 |
Actualisatie fasering project advies en begeleiding project A12/A15 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie investering hardware | 0 | -12 | 0 | 0 |
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | -174 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie investeringen openbaar groen | -31 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie investeringen openbare verlichting | -5 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie investeringen team OFLV (programma 2) | -52 | 0 | 0 | -2 |
Actualisatie investeringen team OFLV (programma 3) | 0 | 0 | -17 | 0 |
Actualisatie investeringen vastgoed | -21 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie investeringen wegen | -96 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie dorpendeal Lathum later | 30 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie formatie uitvoering Wet inburgering (Wi2021) | 83 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie inhuur derden wegens ziekte en vervanging | 375 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie Minimabeleid - collectieve zorgverzekering | -100 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie onderwijshuisvesting PO (plaatsen noodlokaal) | 55 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie project IHP (integraal huisvestingsplan) onderwijs | 87 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie project sportpark Hengelder | 100 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie versterking bibliotheekwerk | 133 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie versterking cultuureducatie | 60 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget compact maken centrum Zevenaar | 65 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget organisatie in ontwikkeling | 170 | 170 | 170 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget rechtmatigheidsverantwoording | 100 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget Rhederlaagse Meren | 50 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget uitbreiden online dienstverlening | 150 | 0 | 0 | 0 |
Fasering budget onderzoek naar HUB 7Poort | -50 | 50 | 0 | 0 |
Specifieke uitkering kinderopvangtoeslagenproblematiek | 325 | 0 | 0 | 0 |
Specifieke uitkering opvang ontheemden Oekraïne | 4.200 | 0 | 0 | 0 |
Startersleningen | 27 | 27 | 27 | 27 |
Totaal 1e voortgangsrapportage - Lasten | 7.271 | 1.972 | 1.971 | 1.779 |
Totaal mutaties 1e VGR voor bestemming | -1.180 | -358 | -105 | 285 |
Mutaties reserves | ||||
Onttrekkingen | -709 | -43 | 22 | -95 |
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties reserves | -709 | -43 | 22 | -95 |
Totaal mutaties 1e VGR na bestemming | -1.888 | -401 | -82 | 189 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING MUTATIES IN DE EXPLOITATIE | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Actualisatie budget Lobith-Zuid in verband met Sanering bodemverontreiniging Walhof | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij de uitvoering van de revitaliseringswerkzaamheden in Lobith is op de Waldhof een omvangrijke bodemverontreiniging vastgesteld met aanwezigheid van minerale oliën en veel zware metalen. Bij een vooronderzoek is deze verontreiniging niet aan het licht gekomen. In de raming van de investering voor deze revitalisering is dan ook geen rekening gehouden met een eventuele sanering. De post onvoorzien binnen de oorspronkelijk geraamde werkzaamheden biedt onvoldoende ruimte om de saneringskosten ad € 350.000 te dekken. Aanleg van een nieuwe riolering en een nieuwe Vitens waterleiding is nu niet mogelijk en kan pas uitgevoerd worden nadat de grond gesaneerd is. Ook vanuit het oogpunt van het geruststellen van de aanwonenden is uitstel van de sanering niet gewenst. Dit resulteert in een structureel nadeel van € 6.000 die we verrekenen binnen de rioolheffing. Hiermee gaat het om een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Algemene uitkering - decembercirculaire 2024 | 156 | 147 | 339 | 470 |
In RIB 2024-484 informeerden wij u over de gevolgen van de decembercirculaire 2024 voor de gemeente Zevenaar. De belangrijkste mutatie is de correctie van de volumegroei bbp (bruto binnenlands product) welke niet was meegenomen in de septembercirculaire 2024. Daarnaast is nog een aantal maatstaven aangepast. | ||||
Algemene uitkering - septembercirculaire 2024 | -75 | 1.407 | 1.467 | 1.534 |
In RIB 2024-461 informeerden wij u over de gevolgen van de septembercirculaire 2024 voor de gemeente Zevenaar. De belangrijkste mutaties zijn: Per saldo een verlaging van de inkomsten in 2025 met € 75.000 en vanaf 2026 een verhoging van de inkomsten met € 1.407.000 oplopend tot € 2.461.000 in 2029. | ||||
Algemene uitkering - septembercirculaire 2024 hervormingsagenda jeugd | 0 | -1.400 | -1.400 | -1.400 |
In het coalitieakkoord Rutte IV is een aanvullende besparing op Jeugdzorg opgenomen die oploopt naar structureel € 511 miljoen vanaf 2027. Het kabinet Schoof laat de besparing vanaf 2026 structureel vervallen. Om die reden wordt in 2026 € 500 miljoen en vanaf 2027 € 511 miljoen toegevoegd aan de algemene uitkering. Voor Zevenaar gaat het om een bedrag van ongeveer € 1.400.000 per jaar vanaf 2026. In verband met deze geraamde besparing (het bedrag is eerder uit de algemene uitkering gehaald) hebben wij in het verleden een stelpost opgenomen in onze begroting van € 1.400.000 (inkomst). Doordat de bedragen nu toch weer zijn toegevoegd in de algemene uitkering vervalt de te verwachten stelpost. Een structureel nadeel vanaf 2026 van € 1.400.000. Echter dit bedrag is toegevoegd aan de algemene uitkering. Dus per saldo een budgettair neutrale mutatie. | ||||
Bijdrage gemeenschappelijke regeling MGR sociaal domein Centraal Gelderland | -91 | 0 | 0 | 0 |
De gemeentelijke bijdragen voor de Modulaire gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland (MGR SDCG) worden bijgesteld n.a.v. de prognose 2025. | ||||
Bijdrage Scalabor SW aanwijsbesluit | 70 | 0 | 0 | 0 |
Het voorschotbedrag voor de deelnemende gemeenten van de financiële bijdrage voor het materieel werkgeverschap Wsw aan Scalabor is in 2025 verlaagd omdat er sprake is van een hogere SW-bezettingsgraad. | ||||
Budgetmutatie bijstandsuitkeringen (BUIG) | 0 | 0 | 0 | 0 |
De ramingen van de uitkeringslasten en -baten (BUIG bijdrage van het Rijk) zijn geactualiseerd. Hierbij is uitgegaan van het voorlopig vastgestelde bedrag van de rijksvergoeding 2025. Wij ramen structureel € 860.000 aan extra lasten en baten. Per saldo een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Budgetmutatie dienstverleningsovereenkomst (DVO) Sportbedrijf | -124 | 0 | 0 | 0 |
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders is geconstateerd dat de dienstverleningsovereenkomsten met Ataro niet kostendekkend zijn. Door onder andere kostenstijgingen op grondstoffen en personele lasten, die niet gecorrigeerd zijn middels de verstrekte indexatie, is een tekort ontstaan. Er is afgesproken dit te corrigeren. Voorgesteld wordt voor 2025 een bedrag beschikbaar te stellen voor dekking van de hogere kosten van de dienstverleningsovereenkomst. Het nadeel bedraagt € 124.000. De structurele effecten worden, vanwege de integrale afweging, in de kadernota 2026-2029 opgenomen. | ||||
Budgetmutatie doelgroepenvervoer | 21 | 0 | 0 | 0 |
De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de gewijzigde meerjarenbegroting 2025 van de BVO DRAN. In totaal dalen de kosten met € 21.000. Dit voordeel is het resultaat van een nadeel op Wmo-vraagafhankelijkvervoer (€ 32.000), een voordeel op het Wmo-vervoer dagbesteding (€ 13.000) en het jeugdvervoer (€ 40.000). | ||||
Budgetmutatie leerlingenvervoer | 20 | 0 | 0 | 0 |
De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de gewijzigde meerjarenbegroting 2025 van de BVO DRAN. De bijdrage voor het leerlingenvervoer daalt in 2024 daalt € 20.000. Dit wordt veroorzaakt door een daling van het aantal en een efficiëntere inzet. | ||||
Budgetmutatie onderwijsachterstandenbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 |
De specifieke uitkering van het Rijk voor het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) wordt jaarlijks geactualiseerd op basis van de door het CBS bepaalde achterstandsscore van elke gemeente. De ramingen voor 2025 e.v. jaren zijn hierop aangepast. Wij verhogen de baten en de lasten structureel met € 110.000. Deze aanpassing is budgettair neutraal. | ||||
Dividend Alliander | -60 | 0 | 0 | 0 |
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 16 april 2025 is het voorstel tot uitkering van het reguliere dividend over het boekjaar 2024 van € 95,8 miljoen (2023: € 120,3 miljoen) ter vaststelling aan de aandeelhouders voorgelegd. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie budget vastgoed | -232 | -232 | -232 | -232 |
Uit de BTW controle is gebleken dat onterecht BTW is gecompenseerd bij de sportaccommodaties. De BTW wordt voortaan kostprijsverhogend geboekt en heeft een structureel karakter. Tevens is in verband met hoger verbruik van elektriciteit en het lagere begrote bedrag in 2025 het budget verhoogd met (€ 148.000). Dit heeft een structureel negatief effect in 2025 van € 206.000 in programma 5. | ||||
Actualisatie budget werkzaamheden kabels en leidingen nutsbedrijven | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nutsbedrijven leveren een bijdrage voor de verhardingen. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen. Gezien de komende jaren hier fors meer inkomsten (€ 200.000) worden verwacht ramen we deze meerdere uitgaven in de exploitatie. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Actualisatie budgetten openbaar groen en buitensport | -401 | -67 | -67 | -67 |
Voor het uitvoeren van de onderhoudswerkzaamheden aan het gemeentelijk groen wordt in verband met een prijsindexering van 6,5% van de onderhoudskosten de groenbestek budgetten verhoogd. Dit leidt tot stijging van de structurele onderhoudskosten van totaal (€ 153.000). Het structurele deel van de onderhoudskosten wordt opgenomen in de Kadernota. Dit in verband met de integrale afweging die plaats vindt. Voor het groen-, bermen- en bomenonderhoud in de gemeente Zevenaar zijn meerdere contracten afgesloten met verschillende aannemers. Toezichthouders en directievoerders begeleiden deze contracten. Bij het opstellen van de begroting worden normaal gesproken VAT-kosten (Voorbereiding, Advies, Toezicht en directievoering) meegenomen, maar dit is bij de huidige contracten niet gebeurd. Hierdoor is er onvoldoende capaciteit binnen de vaste formatie om al het toezicht en de directievoering uit te voeren, waardoor externe inhuur nodig is. De kosten hiervan bedragen €150.000 in 2025. Eén aannemer vraagt bovendien buitensporig veel aandacht om de afgesproken kwaliteit en kwantiteit te waarborgen. Daarnaast zijn wij, voor de onderhoudsbijdrage voor de sportterreinen aan Ataro, BTW-plichtig. Dit leidt tot een structurele verhoging van € 67.000. Dit leidt in 2025 tot € 401.000 hogere lasten en structureel tot hogere lasten van € 67.000. Dit nadeel brengen we ten laste van het begrotingsresultaat. | ||||
Actualisatie fasering investering duurzaamheidsmaatregelen eigen organisatie | 23 | 5 | 5 | 5 |
In de meerjarenbegroting 2024-2028 is investeringsbudget opgenomen voor duurzaamheidsmaatregelen van de eigen organisatie. Dit budget is in 2024 niet volledig gebruikt waardoor de afschrijvingslast 2025 vrijvalt. Daarnaast hevelen wij met deze wijziging € 62.000 over naar het investeringsbudget Bloemenkamp: vernieuwen rioolstelsel. Dit budget bedraagt hierdoor nu in totaal € 2.078.000. Ook hevelen wij € 38.000 over naar het investeringsbudget aanbrengen zonnepanelen brandweerkazerne. Dit budget bedraagt hierdoor in totaal € 38.000. Tenslotte hevelen wij € 58.000 investeringsbudget over voor vervanging zonnepanelen/warmtepomp gemeentewerf Zevenaar. Dit budget bedraag hierdoor € 58.000. Per saldo levert deze mutatie een voordeel in de afschrijvingslasten op in 2025 van € 23.000 eenmalig en € 5.000 structureel vanaf 2026. | ||||
Actualisatie fasering investeringen opvang Oekraïners | 27 | 0 | 0 | 0 |
Door vertraging worden de werkzaamheden aan twee opvanglocaties pas in 2025 afgerond. Een eenmalig voordeel van de kapitaallasten in 2025 van € 27.000. | ||||
Actualisatie fasering plan woningbouw | 518 | 18 | -36 | 0 |
In de raadsvergadering van 26 juni 2024 en 25 september 2024 zijn besluiten genomen over de inzet van de middelen uit de bestemmingsreserve woningbouw. Met deze begrotingswijziging actualiseren wij de fasering. Per saldo een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Actualisatie fasering project advies en begeleiding project A12/A15 | -50 | 0 | 0 | 0 |
De Raad van State heeft op woensdag 2 oktober 2024 het Tracébesluit ViA15 onherroepelijk verklaard. Rijkswaterstaat is samen met GelreGroen, het consortium, in overleg over het contract. Wij verwachten hierdoor in 2025 € 50.000 meer inzet vanuit gemeente Zevenaar. Dekking vindt plaats uit de bestemmingsreserve. Per saldo een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Actualisatie investering hardware | 0 | 12 | 0 | 0 |
De investering in de hardware (laptops) voor raadsleden met het investeringsbedrag van € 47.300 verschuiven we van 2025 naar 2026. | ||||
Actualisatie investeringen afval | 0 | 0 | 0 | 0 |
We hebben de afval gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen. In verband met het niet afsluiten van een investeringsbudget afval worden de kapitaallasten in 2025 gecorrigeerd. Dit bedrag van € 79.500 wordt gestort in de voorziening afval. Per saldo een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | 174 | 0 | 0 | 0 |
We hebben de bedrijfswagens gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen. In verband met het niet afsluiten van een aantal investeringsbudgetten worden de kapitaallasten in 2025 gecorrigeerd. Dit heeft een eenmalig positief effect in 2025 in programma 0 van: € 133.000, programma 2: € 30.000, programma 7: € 11.000. | ||||
Actualisatie investeringen openbaar groen | 31 | 0 | 0 | 0 |
We hebben de groen gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen. In verband met het niet afsluiten van een aantal investeringsbudgetten worden de kapitaallasten in 2025 gecorrigeerd. Dit betreft o.a. vervanging bomen en -groen, aantrekkelijk en uitnodigend groen en Bizetstraat. Dit heeft een eenmalig positief effect in 2025 van € 25.000 in programma 5. | ||||
Actualisatie investeringen openbare verlichting | 5 | 0 | 0 | 0 |
We hebben de openbare verlichting en verkeersregelinstallaties gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen. In verband met het niet afsluiten van een investeringsbudget worden de kapitaallasten in 2025 gecorrigeerd. Dit heeft een eenmalig positief effect in 2025 van € 5.000 in programma 2. | ||||
Actualisatie investeringen riolering | 0 | 0 | 0 | 0 |
De riool-gerelateerde investeringen hebben we nagelopen en waar gewenst de raming geactualiseerd. In verband met het niet afsluiten van investeringsbudgetten van bijvoorbeeld gemalen mechanisch / bouwkundig en minigemalen, hebben we de kapitaallasten in 2025 gecorrigeerd. Bovenstaande wijzigingen verrekenen we binnen de voorziening riolering. Per saldo een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Actualisatie investeringen team OFLV (programma 2) | 52 | 0 | 0 | 2 |
Wij hebben de startdatum van drie investeringsprojecten in de tijd verschoven. Het gaat hierbij om drie projecten die afhankelijk zijn van de start van het project ViA15. Deze projecten zijn afhankelijk van externe besluitvorming. Daarnaast is o.a. het project herinrichting parkeerterrein centrum/Babberichseweg in 2024 niet afgerond waardoor de kapitaallast in 2025 vrijvalt. Voor Gebiedsopgave Babberich met Witte Kruis gaan wij uit van realisatie in 2028 waardoor in 2029 de kapitaallasten in de exploitatie worden opgenomen. Tenslotte zien wij af van een extra tussentijdse monitoring van de luchtkwaliteit effecten A12/A15 Arnhemseweg en weg Hengelder. Wij verrichten de meting nadat de werkzaamheden A15/A12 zijn afgerond. Hierdoor is het totaal van het begrote investeringsbudget hiervoor € 116.000. Per saldo in deze wijziging een voordeel in 2025 van € 52.000, een voordeel in 2028 van € 2.000 en een nadeel in 2029 van € 13.000. | ||||
Actualisatie investeringen team OFLV (programma 3) | 0 | 0 | 17 | 0 |
Wij hebben de startdatum van twee investeringsprojecten beiden met een jaar in de tijd verschoven. Voor project toekomstbestendig bedrijventerrein Lobith-Halve Maan geldt dat we 2025 benutten om samen met VNO/NCW een traject te doorlopen om de ondernemers op de Halve Maan te organiseren. Dit is de basis voor het opstellen van een gezamenlijk plan van aanpak om het bedrijventerrein toekomstbestendig te maken. Start uitvoering vanaf 2026. Voor project herinrichten Edisonstraat/Doesburgseweg geldt dat, afhankelijk van ViA15-A12 de uitvoering zal plaatsvinden in 2026 en 2027. Een voordeel in de kapitaallasten in 2027 van € 17.000. | ||||
Actualisatie investeringen vastgoed | 21 | 0 | 0 | 0 |
We hebben de gerelateerde investeringsbudgetten van vastgoed nagelopen. In verband met het niet afsluiten van een aantal investeringsbudgetten worden de kapitaallasten in 2025 gecorrigeerd. Dit betreft de bouwkosten voor de inrichting van Raadhuisplein 1D. Het werk is december 2024 in opdracht gegeven, na ontvangst van de omgevingsvergunningen. De verwachte opleverdatum is eind maart 2025. Daarnaast de verduurzaming van de brandweerkazerne in afwachting van het aanbrengen van zonnepanelen. Dit heeft een eenmalig positief effect in 2025 van € 21.000 in programma 0. | ||||
Actualisatie investeringen wegen | 96 | 0 | 0 | 0 |
We hebben de wegen gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen. In verband met het niet afsluiten van een aantal investeringsbudgetten, waaronder Spijk en Pannerden worden de kapitaallasten in 2025 gecorrigeerd. Dit heeft een eenmalig positief effect in 2025 van € 67.000 in programma 2, in programma 3 € 27.000 en in programma 5 € 1.000. | ||||
Budgetmutatie Dividenduitkering Ataro BV | -130 | 0 | 0 | 0 |
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders is afgesproken dat Ataro BV jaarlijks een bedrag van ten minste €100.000 als dividend uitkeert. Eventuele winsten uitkomend boven dit bedrag mag Ataro inzetten ter versterking van haar eigen vermogen, met een maximaal bedrag van € 450.000. In de begroting is rekening gehouden met een dividenduitkering van € 230.000. Gebaseerd op de uitkeringen de afgelopen jaren, waaronder € 101.000 ten behoeve van het jaar 2023, is het in de begroting opgenomen bedrag te hoog. Het nadeel bedraagt € 130.000. De structurele effecten worden, vanwege de integrale afweging, meegenomen in de kadernota 2026-2029. | ||||
Budgetmutatie dorpendeal Lathum later | -15 | 0 | 0 | 0 |
Vanuit het dorp Lathum wordt in samenspraak met de gemeente al enige tijd gewerkt aan het opstellen van een masterplan. De planning was dat dit proces eind 2024 kon worden afgerond, maar het blijkt dat de voorbereiding mede door capaciteitsproblemen meer tijd vraagt dan oorspronkelijk gepland. In aanloop naar de besluitvorming over het plan door de raad is voor 2025 ook nog inzet van capaciteit en expertise noodzakelijk. De kosten hiervoor zijn becijfers op € 30.000. Hiervan wordt 50% gedekt uit een subsidie van de provincie. Een nadeel in 2025 van € 15.000. | ||||
Budgetmutatie formatie uitvoering Wet inburgering (Wi2021) | -83 | 0 | 0 | 0 |
De gemeente heeft inburgeringsconsulenten in dienst om de inburgeringsplichtigen te begeleiden bij hun traject. Het aantal inburgeraars is sinds de inwerkingtreding van de Wi2021 gestegen, maar de formatie van de inburgeringsconsulenten is hetzelfde gebleven. De caseload van de inburgeringsconsulenten is te groot en er zijn wachtlijsten voor de start van de inburgering waardoor inburgeraars langer een beroep doen op de bijstandsuitkering. Om dit te voorkomen is uitbreiding van de formatie in 2025 van de inburgeringsconsulenten noodzakelijk. De uitbreiding is vooralsnog tijdelijk en kan niet gerealiseerd worden binnen de formatie (het tijdelijk in dienst nemen van nieuwe medewerker) waardoor deze met duurdere inhuur moet worden ingevuld. | ||||
Budgetmutatie inhuur derden wegens ziekte en vervanging | -375 | 0 | 0 | 0 |
Op dit moment stijgt het ziekteverzuim en melden we een percentage van bijna 8% (2024: 7,88% - 2023: 6,12%.). We zien met name een aantal langdurige arbeidsongeschiktheidssituaties, waarvoor langdurige vervanging noodzakelijk is. Ook van invloed op het vervangingsbudget is het aantal ouderschaps- en zwangerschapsverloven. Het aantal verloven is toegenomen door de verjonging van de organisatie. De raming van het budget is in de primitieve begroting al enkele jaren € 290.000. Als we kijken naar de afgesloten inhuurcontracten wegens vervanging, zitten we nu op een overschrijding van € 125.000. Naast het bijstellen van het budget, zetten we in op maatregelen om ziekteverzuim te verlagen. Zo intensiveren we in samenwerking met de bedrijfsarts verzuimbegeleiding. Over geheel 2025 bezien houden we rekening met een nadeel van € 375.000. | ||||
Budgetmutatie Minimabeleid - collectieve zorgverzekering | 100 | 0 | 0 | 0 |
Via de raadsinformatiebrief van 24 september 2024 is de raad geïnformeerd over de wijzigingen in de collectieve zorgverzekering (onderdeel van het minimabeleid). De wijzigingen in de collectieve zorgverzekering resulteren in een verwachte totale besparing van circa € 100.000 voor 2025. De besparing is in eerste instantie incidenteel voor 2025, gebaseerd op de specifieke aanpassingen in gemeentelijke bijdragen en verwachte verschuivingen in deelnemersaantallen. Echter, als de daling in het aantal deelnemers en de gewijzigde bijdragen aanhouden, kan dit mogelijk een structurele besparing opleveren vanaf 2025 en volgende jaren. Voorgenomen is om in 2025 te onderzoeken naar een mogelijk alternatief voor de collectieve zorgverzekering, waardoor het vooralsnog om een incidentele besparing gaat. | ||||
Budgetmutatie onderwijshuisvesting PO (plaatsen noodlokaal) | -55 | 0 | 0 | 0 |
IKC De Wissel heeft te maken met ruimtetekort en de beschikbare lokalen zijn nu onvoldoende om ruimte te bieden aan alle klassen. In het kader van onze wettelijke verplichting en in afwachting van de gepande nieuwbouw is het plaatsen van een noodlokaal noodzakelijk. Om dit mogelijk te maken is voor 2025 een incidenteel budget van € 55.000. De incidentele bedragen voor de jaren 2026 en 2027 nemen we mee in de 'Kadernota 2026-2029'. | ||||
Budgetmutatie project IHP (integraal huisvestingsplan) onderwijs | -87 | 0 | 0 | 0 |
In 2024 is incidenteel voor het actualiseren van het IHP 2025-2050 en onderzoek verduurzaming schoolgebouwen een budget beschikbaar gesteld van € 101.000. De middelen zijn nog niet volledig ingezet in 2024 en het proces ronden wij in 2025 af. Voorgesteld wordt om het nog resterende incidentele budget, zijnde € 25.000, weer beschikbaar te stellen voor deze projecten. Daarnaast is voor afronding van het project extra budget nodig van € 62.000 voor verlenging van de projectleiding en kosten van advies en externe begeleiding. Totaal incidenteel benodigd budget voor 2025 € 87.000. | ||||
Budgetmutatie project sportpark Hengelder | -100 | 0 | 0 | 0 |
Voor het jaar 2025 zijn incidentele middelen nodig vanwege voortgang van het project sportpark Hengelder (projectleiding / advieskosten). | ||||
Budgetmutatie versterking bibliotheekwerk | -133 | 0 | 0 | 0 |
Het Rijk stelt via de algemene uitkering (Doeluitkering - septembercirculaire 2024) voor 2025 en 2026 extra middelen beschikbaar voor versterking bibliotheekwerk € 133.000). In voorgaande jaren zijn hiervoor van het Rijk specifieke uitkeringen ontvangen en ingezet. De verwachting is dat de extra bijdrage structureel in de algemene uitkering opgenomen wordt om gemeenten in staat te stellen, na de invoering, te voldoen aan de wettelijke zorgplicht. | ||||
Budgetmutatie versterking cultuureducatie | 0 | 0 | 0 | 0 |
In het laatste kwartaal 2024 is een door Duiven, Westervoort en Zevenaar een gezamenlijk subsidie aangevraagd voor 2024/2025 bij de GMR Groene Metropool Regio Arnhem Nijmegen. De subsidie is verleend voor versterking cultuureducatie in de Liemers (ondersteuning/doorontwikkeling/samenwerking). De ontvangen subsidie wordt hiervoor ingezet en bedraagt € 60.000. Per saldo een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget compact maken centrum Zevenaar | -35 | 0 | 0 | 0 |
In de 1e VGR 2024 is € 35.000 beschikbaar gesteld voor het vervolg project compact maken centrum Zevenaar. Echter voor dit project is co-financiering van de provincie vereist. Deze subsidie is pas eind 2024 beschikt waardoor het project in 2024 niet heeft kunnen starten. Het gemeentelijke budget vragen wij om die reden opnieuw aan om dit in te kunnen zetten als co-financiering. Een nadeel in 2025 van € 35.000. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget organisatie in ontwikkeling | -170 | -170 | -170 | 0 |
In de meerjarenbegroting 2023-2026 heeft u budget beschikbaar gesteld voor de organisatieontwikkeling. In 2024 zijn kosten gemaakt voor de werving en selectie van de domein- en teammanagers. Eind 2024 was een bedrag van € 510.000 nog niet besteed. Dit is bedoeld voor de verdere doorontwikkeling in 2025, 2026 en 2027, onder meer de verdere detaillering van structuren en processen. We vragen de restantbedragen nu opnieuw aan, hetgeen leidt tot nadelen in 2025-2026-2027 van € 170.000. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget rechtmatigheidsverantwoording | -100 | 0 | 0 | 0 |
Vanaf het verslagjaar 2023 zijn gemeenten verantwoordelijk voor het opstellen van de rechtmatigheidsverantwoording. Doordat het wetgevingstraject lange tijd onduidelijk was en wij de meeste voorbereidende werkzaamheden zelf hebben kunnen uitvoeren is dit budget in 2024 niet nodig geweest. In 2025 zetten wij de nog niet bestede middelen in om met de ervaringen en aanbevelingen van de accountant aan de slag te gaan. Een nadeel in 2025 van € 100.000. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget Rhederlaagse Meren | -50 | 0 | 0 | 0 |
Om het project Rhederlaagse Meren uit te kunnen voeren heeft u in 2024 € 50.000 beschikbaar gesteld voor de inzet van extra capaciteit vanuit OOV. Het project is in 2024 veelal gericht geweest op voorbereiding en behandeling van de procedures bij de Rechtbank. Het was niet nodig het budget daarvoor aan te spreken. We vragen het budget nu opnieuw aan om projectleiding te kunnen intensiveren. Een eenmalig nadeel in 2025 van € 50.000. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget uitbreiden online dienstverlening | -150 | 0 | 0 | 0 |
Voor 2024 was er een budget van € 188.000 beschikbaar voor het uitbreiden van de online dienstverlening. Onder andere door uitstel van de invoering van de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WEMBV) naar 1 januari 2026, is een groot deel van het budget niet uitgegeven. Hierdoor is bij de jaarrekening 2024 een bedrag van € 150.000 vrijgevallen. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget watertakenplan klimaatadaptieve maatregelen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij het watertakenplan is een exploitatiebudget beschikbaar gesteld. Het budget 'Klimaatadaptatie Maatregelen Gemeente Zevenaar 2024-2027', gericht op het nemen van fysieke maatregelen ter beperking van klimaatrisico’s, heeft wegens capaciteitstekorten en vertraagde coördinatie tussen de drie deelnemende gemeenten binnen de DPRA-werkregio De Liemers een achterstand ontwikkeld in de uitvoering. Als gevolg hiervan is een deel van het beschikbare budget in 2024 niet besteed. De samenwerking binnen de werkregio blijft gebaseerd op het oorspronkelijke uitvoeringsprogramma, waarin alle projectuitgaven zijn opgenomen. Derhalve wordt gevraagd het restant budget van 2024, € 57.000 als aanvulling op het budget van 2025 opnieuw beschikbaar te stellen. Dit wordt verrekend met de voorziening riolering en is derhalve budgettair neutraal. | ||||
Fasering budget onderzoek naar HUB 7Poort | 50 | -50 | 0 | 0 |
In de kadernota 2022 is € 50.000 beschikbaar gesteld om de mogelijkheden voor een HUB op de locatie 7Poort nader te verkennen. In 2025 wordt naar verwachting het mobiliteitsprogramma vastgesteld waarin de prioriteit voor deze ontwikkeling beschreven wordt. In combinatie met de beschikbare capaciteit schuiven wij dit budget door naar 2026. | ||||
Specifieke uitkering kinderopvangtoeslagenproblematiek | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor de gemeentelijke taak met betrekking tot de kinderopvangtoeslagenproblematiek worden kosten gemaakt. Wij verwachten een bedrag van € 325.000 uit te geven. Deze begrotingswijziging is budgettair neutraal omdat de uitgaven door het Rijk via een specifieke uitkering worden vergoed. | ||||
Specifieke uitkering opvang ontheemden Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op basis van de huidige opvanglocaties en de daarin opgevangen vluchtelingen uit de Oekraïne ramen wij hierbij zowel de uitgaven als de rijkscompensatie. De verwachting is dat alle kosten door het Rijk worden vergoed. Wij ramen de baten en lasten op € 4.100.000. Per saldo is deze raming budgettair neutraal. | ||||
Startersleningen | -27 | -27 | -27 | -27 |
De gemeente Zevenaar verstrekt steeds meer startersleningen. Dit is positief voor de mensen die starten op de koopwoningmarkt. Echter door dit succes stijgen de rentelasten en -baten en stijgt de variabele beheersvergoeding over het saldo van de uitstaande leningen. Hier is in de begroting geen rekening mee gehouden. Een structureel nadeel vanaf 2025 van € 27.000. | ||||
Totaal mutaties | -1.180 | -358 | -105 | 285 |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING RESERVEMUTATIES | ||||
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie fasering plan woningbouw | -518 | -18 | 36 | 0 |
In de raadsvergadering van 26 juni 2024 en 25 september 2024 zijn besluiten genomen over de inzet van de middelen uit de bestemmingsreserve woningbouw. Met deze begrotingswijziging actualiseren wij de fasering. Per saldo een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Actualisatie fasering project advies en begeleiding project A12/A15 | 50 | 0 | 0 | 0 |
De Raad van State heeft op woensdag 2 oktober 2024 het Tracébesluit ViA15 onherroepelijk verklaard. Rijkswaterstaat is samen met GelreGroen, het consortium, in overleg over het contract. Wij verwachten hierdoor in 2025 € 50.000 meer inzet vanuit gemeente Zevenaar. Dekking vindt plaats uit de bestemmingsreserve. Per saldo een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Actualisatie fasering vrijval reserve kapitaallasten | -195 | -14 | -14 | -95 |
In deze voortgangsrapportage worden investeringen gefaseerd. Met dit journaal corrigeren we ook de vrijval van de reserve kapitaallasten behorende bij deze investeringen. Dit journaal raakt meerdere programma's. Per saldo zijn de reserve mutaties en de afschrijvingslasten van de gefaseerde investeringen budgettair neutraal. | ||||
Actualisatie investering hardware | 0 | -12 | 0 | 0 |
De investering in de hardware (laptops) voor raadsleden met het investeringsbedrag van € 47.300 verschuiven we van 2025 naar 2026. | ||||
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | -40 | 0 | 0 | 0 |
We hebben de bedrijfswagens gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen. In verband met het niet afsluiten van een aantal investeringsbudgetten worden de kapitaallasten in 2025 gecorrigeerd. Dit heeft een eenmalig positief effect in 2025 in programma 0 van: € 133.000, programma 2: € 30.000, programma 7: € 11.000. | ||||
Actualisatie investeringen openbaar groen | -6 | 0 | 0 | 0 |
We hebben de groen gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen. In verband met het niet afsluiten van een aantal investeringsbudgetten worden de kapitaallasten in 2025 gecorrigeerd. Dit betreft o.a. vervanging bomen en -groen, aantrekkelijk en uitnodigend groen en Bizetstraat. Dit heeft een eenmalig positief effect in 2025 van € 25.000 in programma 5. | ||||
Totaal reservemutaties | -709 | -43 | 22 | -95 |