Programma's

6. Sociaal domein

6. Sociaal domein

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden maatschappelijke ontwikkeling, jeugd, arbeidsparticipatie, leefbaarheid en wijkgericht werken, vrijwilligers- en mantelzorgbeleid. Samen vormen deze beleidsvelden het sociaal domein. Voor het realiseren van de opgaven in het sociaal domein nemen we ook onderdelen uit de beleidsvelden sport, cultuur, veiligheid, ruimtelijke ordening en volkshuisvesting, gezondheid en onderwijs mee die bij andere programma's zijn ondergebracht.
Op 26 juni 2024 is de visie en integrale nota sociaal domein 2024-2040 vastgesteld. Dit document is gemaakt samen met input van onze inwoners, maatschappelijke partners, collega’s, participatieraad, het college en gemeenteraad.
In de visie sociaal domein 2020 – 2023 lag de nadruk op financiële beheersbaarheid en haalbaarheid. Er was minder aandacht voor onder andere sociale verbinding, de invloed van leefstijl en het benutten van gemeenschapskracht. Nu willen we meer bouwen en ontwikkelen, met aandacht voor bestaanszekerheid en gelijke kansen voor iedereen. We gaan samen aan de slag met de huidige opgaven en vraagstukken in het sociaal domein, vanuit een andere houding. Daarbij houden we de drie kernwaarden van de gemeente Zevenaar voor ogen: samenwerking, resultaatgerichtheid en klantgerichtheid.

Onze visie:
“In de gemeente Zevenaar staan het sociale netwerk, gezondheid en leefbaarheid centraal. We werken aan de mogelijkheden voor iedereen om een eigen, zelfstandig en betekenisvol leven te leiden. Dit vanuit een stabiele (financiële) basis en gelijke kansen voor iedereen. In een prettige en gezonde leefomgeving. Met en voor elkaar. Zo maken we Zevenaar een nog fijnere plek om te wonen, werken en leven!”

Deze visie en integrale nota:
geven aan wat voor gemeente we willen zijn;
geven richting aan beleid en uitvoering binnen het sociaal domein;
sluiten aan op de woonzorgvisie, omgevingsvisie en onze visie op de dienstverlening.

Om het beleid en de uitvoering vorm te geven, hebben we zes bouwstenen beschreven. Dit zijn:
1. bestaanszekerheid;
2. sociale basis;
3. leefbaarheid;
4. gezondere leefstijl;
5. kansrijk en veilig opgroeien;
6. veerkrachtig ouder worden.

De concrete vertaling van alle doelen, keuzes en uitdagingen in de bouwstenen uiten zich in uitvoeringsplannen per bouwsteen. Bij de uitwerking houden we rekening met de volgende uitgangspunten:

  • iedereen doet ertoe en is van waarde (inclusie);
  • de mens staat centraal (positieve gezondheid);
  • voorkomen is beter dan genezen (preventie);
  • niet ieder probleem vraagt om een professional voor de oplossing (normaliseren);
  • de kosten gaan soms voor de baten uit (investeren);
  • we maken het mogelijk houding (we denken in oplossingen).

Ontwikkelingen

Armoede en Schulden
Er is een nieuw beleidsplan Armoede en Schulden opgesteld voor de jaren 2025-2028. Dit beleidsplan is vastgesteld in de raadsvergadering van 26 maart 2025.

Ontwikkelingen jeugd
In 2025 werken beleid en uitvoering jeugd samen aan het uitvoeren van de Jeugdwet. Een van de instrumenten hierin is de nieuwe verordening Jeugd die in mei 2025 aan de raad wordt voorgelegd. De eigen kracht / probleemoplossend vermogen krijgt een prominentere plek in de nieuwe verordening.
Verder vindt in het kader van de landelijke Hervormingsagenda Jeugd momenteel een onderzoek plaats over hoe we zo goed mogelijk een Sterk Lokaal Team kunnen vormgeven. Voor de zomer worden hier de eerste resultaten van verwacht. Verder heeft een landelijke commissie onderzoek gedaan naar de opgaven van de jeugdhulp / Hervormingsagenda. Wij zijn in afwachting van de landelijke ontwikkelingen naar aanleiding van de uitspraken van deze commissie.  

De samenwerking met ketenpartners, zoals Veilig Thuis en de gezinsvoogdinstellingen, hebben significante aandacht gekregen, resulterend in afspraken om gezamenlijk op te trekken en de veiligheid binnen gezinnen te verbeteren. De verdere uitwerking van deze ontwikkelingen vindt in 2025 plaats. De wachtlijst bij het team Jeugd vertoont fluctuaties, maar door een grondige evaluatie van de werkprocessen is er meer grip op de instroom verkregen. Daarnaast heeft een pilot met een gezinscoach in 2024 bijgedragen aan het verkorten van de wachttijd bij de toegang. ondersteunen van gezinnen. Hiermee werd de wachttijd voor hulp aan gezinnen verkort. Er ligt een voorstel om de gezinscoach permanent op te nemen in het team Jeugd als alternatief voor geïndiceerde zorg. Dit zal ook weer positieve invloed hebben op de wachttijd bij de Toegang.

Maatschappelijk werk op school
Er is ook in 2025 maatschappelijk werk beschikbaar voor de scholen in Zevenaar. Het gaat om laagdrempelig advies en individuele gesprekken met ouders en kinderen. In 2024 is daar veel gebruik van gemaakt. Daar waar hulpvragen van ouders of kinderen overeen komen, biedt Sante Partners groepsaanbod aan. Hiermee kunnen ouders en kinderen ervaringen van elkaar horen en zien zij hoe met problematiek om te kunnen gaan. Sante Partners is de uitvoeringsorganisatie voor het maatschappelijk werk. Zoals we u eerder hebben gemeld, kunnen wij het maatschappelijk werk op school in 2025 nog betalen uit incidentele middelen.  In 2025 ontvangt u bij de Kadernota 2026 een voorstel voor continuering van de voorliggende voorzieningen jeugd. Dit betreft in ieder geval het voorstel om maatschappelijk werk op school na 2025 te kunnen blijven ondersteunen.

Huisvesting statushouders
In 2024 heeft het college besloten om jaarlijks maximaal vijf gezinnen hervestigers te huisvesten en begeleiden, met een maximum van één gezin per missie. Hiervoor werken we samen met de woningcorporaties en partner voor maatschappelijke begeleiding. Het rijk heeft besloten om per 1 januari 2025 het aantal hervestigers dat Nederland jaarlijks huisvest en begeleidt naar beneden gaat van 500 naar 200 personen. Daarom komen er jaarlijks minder missies met hervestigers naar Nederland. Naar verwachting dit jaar drie missies. Dit betekent dat er dit jaar naar verwachting drie gezinnen in Zevenaar gehuisvest en begeleid worden.

Inburgering
In het eerste halfjaar van 2025 werken we aan de implementatie van de nieuwe leerroutes voor de Zelfredzaamheids- en B1-route inburgering. De inzet op voorinburgering op het AZC wordt in het eerste halfjaar daarom niet opgepakt. Dit betekent dat statushouders die nog in een AZC verblijven voordat ze naar Zevenaar verhuizen nog niet beginnen aan hun inburgering.

Opvang Oekraïners
De oorlog duurt voort en Oekraïense vluchtelingen kloppen nog steeds aan voor een veilig onderkomen. Voor het realiseren van de taakstelling heeft de gemeente een nieuwe locatie aan de Bandijk geopend. In 2025 worden nog twee andere locaties geopend. Naarmate de opvang langer duurt, wordt de behoefte aan meer duurzame opvang en integratie groter.
Met ingang van 1 januari 2025 is de dagvergoeding voor de opvang van de Oekraïners verlaagd van € 61 naar € 44. Dit normbedrag is bepaald op basis van onderzoek naar de geschatte kosten onder een aantal gemeenten. Dit bedrag is naar verwachting niet toereikend. Dit is ook door ongeveer 70% van de gemeenten geconstateerd. De VNG heeft bij het ministerie aangedrongen op een passende dagvergoeding. Het blijft wel mogelijk om de daadwerkelijke gemaakte kosten te declareren. Dit is echter een omslachtige en arbeidsintensieve werkwijze. Dit is een landelijk knelpunt en bekend bij de VNG.

Asielzoekers en COA
De taakstelling asiel voor 2025 is door de minister van Asiel en Migratie vastgesteld op 227. Met de opvang van de nareizigers aan de Hunneveldweg en Mercurion voldoet de gemeente aan deze taakstelling. Met het COA is een bestuursovereenkomst afgesloten voor vijf jaar (2022-2027) en zijn nadere werkafspraken gemaakt. Op basis van de bestuursovereenkomst ontvangt de gemeente een bescheiden vergoeding.

Wet van school naar duurzaam werk
Het doel van dit wetsvoorstel is om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt de juiste begeleiding en ondersteuning te geven richting economische zelfstandigheid.
Dit gebeurt met vier samenhangende maatregelen:
1. Aanvullende loopbaanbegeleiding tot een jaar na diplomering of het verlaten van de school in het beroepsonderwijs, praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.
2. De maximumleeftijd van de doelgroep van de Doorstroompunt-functie (voorheen Regionaal Meld- en Coördinatiepunt/ RMC-functie) wordt verhoogd van 23 naar 27 jaar.
3. Gemeenten krijgen in de Participatiewet een meer preventieve rol bij het ondersteunen van jongeren naar werk.
4. Het wetsvoorstel stimuleert de samenwerking tussen onderwijs, Doorstroompunten en gemeenten op casusniveau en bij een regionaal programma.

De inwerkingtreding van het wetsvoorstel is uitgesteld naar 1 januari 2026.

Regionaal Werkcentrum:
Het kabinet streeft ernaar om in alle 35 arbeidsmarktregio's Werkcentra op te richten. Deze centra dienen als centrale loketten waar werkenden, werkzoekenden en werkgevers terechtkunnen met vragen over werk, scholing en ontwikkeling. Dit initiatief is bedoeld om de arbeidsmarktinfrastructuur te verbeteren en de dienstverlening toegankelijker en efficiënter te maken. In de arbeidsmarktregio Midden-Gelderland wordt op dit moment gewerkt aan de implementatie van een Werkcentrum per 1 juli 2026.

Participatiewet in balans:
De 'Participatiewet in Balans' is een initiatief van het kabinet om de huidige Participatiewet te herzien, met als doel deze beter af te stemmen op de behoeften en mogelijkheden van individuen. Het wetsvoorstel omvat meer dan twintig maatregelen die de balans tussen rechten en plichten moeten herstellen.
Op 17 maart 2025 heeft de staatssecretaris een tweede nota van wijziging met betrekking tot het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze nota bevat verdere aanpassingen en verduidelijkingen om de wetgeving beter aan te laten sluiten bij de beoogde doelen.
Het streven van het kabinet is om met deze herzieningen meer vertrouwen en de menselijke maat centraal te stellen in de uitvoering van de Participatiewet. Dit moet leiden tot een effectievere ondersteuning van bijstandsgerechtigden en een vereenvoudiging van de uitvoering voor gemeenten en professionals.

Maatschappelijke ondersteuning
In 2025 werken beleid en uitvoering Wmo samen (verder) aan het effectiever en efficiënter uitvoeren van maatschappelijke ondersteuning.
Regionaal en lokaal wordt de transformatie van beschermd wonen naar beschermd thuis verder uitgewerkt. Voor de invulling van de lokale infrastructuur voor kwetsbare inwoners investeren we in samenwerking met maatschappelijke partners. Zo zijn we aangesloten bij het project Wachtlijsten GGZ de Liemers. Met dit project voldoen we ook aan de voorwaarden voor een Mentaal Gezondheidsnetwerk die we vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA) op moeten zetten. Inwoners met psychische kwetsbaarheid, waaronder ook de doelgroep die beschermd thuis komt te wonen, zijn vaak eenzaam omdat zij weinig aansluiting vinden in de maatschappij. Hiervoor zetten van een herstelacademie op. Hier kunnen inwoners met een psychische kwetsbaarheid elkaar ondersteunen, herstellen en zo mogelijk weer mee doen in de maatschappij.
In 2025 komen we tot nieuwe samenwerkingsafspraken met woningcorporaties voor Wmo-woningaanpassingen. Met de woningcorporaties zoeken we naar samenwerking als het gaat om het realiseren van voldoende scootmobielstallingen en om de invoering van het systeem van deelscootmobielen. Bij dit laatste werken we samen met de gemeenten Duiven en Westervoort (1Stroom).

AED's
Zoals aangekondigd in de jaarstukken 2024 is naar aanleiding van de vlekkenkaart die is opgeleverd door Stichting Liemers Hartveilig duidelijk geworden dat er nog diverse plekken in de gemeente zijn die voorzien moeten worden van een AED om aan resultaat 7.1.1 uit het collegeprogramma van 2022 te voldoen. Om deze reden wordt gevraagd de financiële middelen die eerder niet gebruikt zijn omdat de vlekkenkaart nog niet gereed was alsnog aan te spreken. Dit zodat er eind dit jaar een voldoende dekkend AED netwerk en voldoende opgeleide burgerhulpverleners zijn.

Maatschappelijke ontwikkeling
We geven uitvoering aan het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), via een specifieke uitkering van het Rijk. Hierbij wordt vanuit het principe van integraal beleid gewerkt aan gezonde leefstijl, sterke sociale basis en deskundigheidsbevordering.
Op regionaal niveau nemen we actief deel aan de ontwikkelingen in het kader van het Integraal Zorg Akkoord (IZA), waarbij intensivering van de relatie tussen de medische en gemeentelijke (zorg)wereld aan de orde is. Middels enkele pilotprojecten wordt gewerkt aan de beweging van zorg naar preventie. Op regionaal (Gelderland Midden) en subregionaal (de Liemers) niveau zijn we hierin actief. Eind 2024 staakte de VNG de gesprekken met het rijk omdat niet was voldaan aan de basisvoorwaarden van gelijkwaardigheid en financiële facilitering (de ziekenhuis-specialistische zorg trok zich in januari 2025 ook terug uit dat overleg; februari 2025 werd duidelijk dat de gesprekken weer zijn opgestart, omdat aan de basisvoorwaarden van gelijkwaardigheid is tegemoet gekomen).

Beleidskaders

  • Notitie participatie, een kijk op de samenwerking tussen inwoners en gemeente 2018
  • Convenant Schoolveiligheid (Financiële en inhoudelijke onderlegger: Samenwerkingsagenda Veilig en Zorgzaam Schoolklimaat)
  • Beleidsplan Armoede en Schulden 2025-2028
  • Bestuurlijke opdracht RSD 2024-2026
  • Re-integratieverordening 2024
  • Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en Participatiewet 2020-2023 (2020)
  • Visie en integrale nota sociaal domein 2024-2040 (2024)
  • Beleidsplan onderwijskansen gemeente Zevenaar 2024-2027
  • Uitvoeringsagenda Onderwijskansenbeleid 2020-2023
  • Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Zevenaar 2024.
  • Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Zevenaar 2024.
  • Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Zevenaar 2024.
  • Kadernota Samen aan Zet 2022 en verder (transformatie beschermd wonen naar beschermd thuis).
  • Verordening jeugdhulp 2023 inclusief beleidsregels en nadere regels
  • Beleidsregels inburgering gemeente Zevenaar 2025
  • Beleidsplan inburgering 2022-2025

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

83.040

42,5%

20.296

10,6%

Deze pagina is gebouwd op 05/01/2025 16:27:05 met de export van 05/01/2025 16:18:54