Algemeen

Hoofdlijnen

Inleiding

In dit hoofdstuk geven wij u op hoofdlijnen inzicht in het verloop van de begroting en de actuele financiële ontwikkelingen. In het hoofdstuk Financiën vindt u een uitgebreide specificatie van de financiële effecten van deze 1e voortgangsrapportage. Bij de 1e voortgangsrapportage zijn alle effecten boven de € 25.000 in beeld gebracht.

Exploitatie (bedragen x€ 1.000)

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

Meerjarenbegroting 2025-2028

-902

-6.464

-5.445

-6.029

Tot 1e voortgangsrapportage

0

0

0

0

Saldo tot de 1e voortgangsrapportage

-902

-6.464

-5.445

-6.029

Mutaties 1e voortgangsrapportage

1. Autonome ontwikkelingen

-83

154

406

604

2. Actualisatie bestaand beleid

-1.805

-555

-488

-415

Totaal 1e voortgangsrapportage

-1.888

-401

-82

189

Begrotingssaldo na de 1e voortgangsrapportage

-2.791

-6.865

-5.527

-5.840

Toelichting financieel meerjarenbeeld

We zijn dit jaar begonnen met een primitieve begrotingssaldo voor 2025 van € 902.000 negatief. De voorgestelde bijstellingen in deze voortgangsrapportage voor het jaar 2025 komen uit op een nadeel van € 1.888.000. Deze bijstelling wordt gedeeltelijk veroorzaakt door vertragingen in het proces waardoor incidentele (projectmatige) budgetten worden doorgeschoven van 2024 naar 2025 (€ 505.000). Daarnaast vragen wij een verhoging van het budget voor ziekteverzuim (€ 375.000). Verder zijn er overige budgetmutaties (€ 1.200.000). Bijvoorbeeld door prijsstijgingen op het gebied van vastgoed, openbaar groen en buitensport (deels ook BTW-aanpassingen).
Het totaal van de mutaties leidt tot een geactualiseerd begrotingssaldo voor 2025 van € 2.791.000 negatief. Een aantal mutaties werkt structureel door waardoor ook het begrotingsresultaat voor de komende jaren verslechtert. Daarbij merken wij op dat in deze voortgangsrapportage bedragen zijn opgenomen voor 2025 (€ 859.000), waarbij we de structurele effecten doorschuiven naar de integrale afweging in de kadernota 2026.

Zoals gesteld verslechtert het begrotingstekort voor de jaren 2025-2028 verder met deze voortgangsrapportage. De onzekerheden die daar mee gepaard gaan blijven onverminderd.

Wij zijn, samen met u, bezig met het traject Financieel gezonde toekomst, waarvan de resultaten worden gepresenteerd bij de kadernota 2026-2029. Dit om te komen tot een structureel sluitende begroting.

Mutaties met een financieel effect van € 100.000 of meer:

Hieronder vindt u een tabel waarin de mutaties met een budgettair effect op de begroting van meer dan € 100.000 worden gepresenteerd. Daarna worden deze mutaties toegelicht.

Bedragen x € 1.000

Mutatie omschrijving

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Overzicht van de mutaties >= € 100.000

1. Autonome ontwikkelingen

-43

154

406

604

Algemene uitkering - decembercirculaire 2024

156

V

147

V

339

V

470

V

Algemene uitkering - septembercirculaire 2024

-75

N

1.407

V

1.467

V

1.534

V

Algemene uitkering - septembercirculaire 2024 hervormingsagenda jeugd

0

V

-1.400

N

-1.400

N

-1.400

N

Budgetmutatie dienstverleningsovereenkomst (DVO) Sportbedrijf

-124

N

0

V

0

V

0

V

2. Actualisatie bestaand beleid

-1.752

-483

-483

-394

Actualisatie budget vastgoed

-232

N

-232

N

-232

N

-232

N

Actualisatie budgetten openbaar groen en buitensport

-401

N

-67

N

-67

N

-67

N

Actualisatie fasering vrijval reserve kapitaallasten

-195

N

-14

N

-14

N

-95

N

Actualisatie investeringen bedrijfswagens

134

V

0

V

0

V

0

V

Budgetmutatie Dividenduitkering Ataro BV

-130

N

0

V

0

V

0

V

Budgetmutatie inhuur derden wegens ziekte en vervanging

-375

N

0

V

0

V

0

V

Budgetmutatie Minimabeleid - collectieve zorgverzekering

100

V

0

V

0

V

0

V

Budgetmutatie project sportpark Hengelder

-100

N

0

V

0

V

0

V

Budgetmutatie versterking bibliotheekwerk

-133

N

0

V

0

V

0

V

Eerder beschikbaar gesteld budget organisatie in ontwikkeling

-170

N

-170

N

-170

N

0

V

Eerder beschikbaar gesteld budget rechtmatigheidsverantwoording

-100

N

0

V

0

V

0

V

Eerder beschikbaar gesteld budget uitbreiden online dienstverlening

-150

N

0

V

0

V

0

V

(V = Voordeel; N = Nadeel)

Toelichting bij de mutaties met een financieel effect van € 100.000 of meer:

1. Autonome ontwikkelingen

Algemene uitkering - decembercirculaire 2024   € 156.000 V
In RIB 2024-484 informeerden wij u over de gevolgen van de decembercirculaire 2024 voor de gemeente Zevenaar. De decembercirculaire is nu verwerkt. Voor Zevenaar betekent dit per saldo een verhoging van de inkomsten vanaf 2025 met € 156.000 oplopend tot € 602.000 in 2029.

Algemene uitkering - septembercirculaire 2024    € 75.000 N
In RIB 2024-461 informeerden wij u over de gevolgen van de septembercirculaire 2024 voor de gemeente Zevenaar. De belangrijkste mutatie hierin is het vervallen van de aanvullende besparing op de jeugdzorg uit het coalitieakkoord Rutte IV van € 1.400.000 voor Zevenaar. Met deze mutatie was in de begroting al rekening gehouden middels een stelpost waardoor het effect budgettair neutraal is verwerkt.

Budgetmutatie dienstverleningsovereenkomst (DVO) Sportbedrijf   € 124.000 N
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders is geconstateerd dat de dienstverleningsovereenkomsten met Ataro niet kostendekkend is. Er is afgesproken dit te corrigeren. Voorgesteld wordt voor 2025 een bedrag van € 124.000 beschikbaar te stellen. De structurele effecten worden, vanwege de integrale afweging, in de kadernota 2026-2029 opgenomen.

2. Actualisatie bestaand beleid

Actualisatie budget vastgoed   € 232.000 N
Door een wijziging in de regels met betrekking tot BTW bij sportaccommodaties kan deze niet meer worden gecompenseerd. Dit betekent een structureel nadeel van € 58.000. Daarnaast wordt voorgesteld het budget voor elektriciteit te verhogen met € 148.000. Daarnaast vragen wij het budget voor Kulturhus De Brede Blik te verhogen met € 26.000 door hogere schoonmaak- en onderhoudskosten.

Actualisatie budgetten openbaar groen en buitensport   € 401.000 N
De bestekken voor groenonderhoud worden geconfronteerd met een prijsindexering van 6,5%. Dit betekent een kostenstijging van € 153.000.

Voor het groen-, bermen- en bomenonderhoud in de gemeente Zevenaar zijn meerdere contracten afgesloten met verschillende aannemers. Toezichthouders en directievoerders begeleiden deze contracten. Bij het opstellen van de begroting worden normaal gesproken VAT-kosten (Voorbereiding, Advies, Toezicht en directievoering) meegenomen, maar dit is bij de huidige contracten niet gebeurd. Hierdoor is er onvoldoende capaciteit binnen de vaste formatie om al het toezicht en de directievoering uit te voeren, waardoor externe inhuur nodig is. De kosten hiervan bedragen €150.000 in 2025. Eén aannemer vraagt bovendien buitensporig veel aandacht om de afgesproken kwaliteit en kwantiteit te waarborgen.

Voor het opstellen van een meerjarig onderhoudsplan voor de buitensportaccommodaties vragen wij een incidenteel budget van € 32.000. Daarnaast is gebleken dat wij BTW-plichtig zijn voor de onderhoudsbijdrage voor de sportterreinen aan Ataro. Dit leidt tot een incidenteel nadeel van € 401.000 in 2025 en een structurele kostenstijging van € 67.000.

Actualisatie fasering vrijval reserve kapitaallasten   € 195.000 N

De meeste investeringen die in deze voortgangsrapportage worden gefaseerd, worden gedekt uit specifieke bestemmingsreserves voor kapitaallasten. De voordelen op de verschillende programma's door het vervallen van kapitaallasten worden gecompenseerd door een nadeel, omdat ook de onttrekking uit de bestemmingsreserve vervalt. Dit leidt over de verschillende programma's tot een nadeel van € 195.000. Per saldo zijn de reservemutaties en de afschrijvingslasten van de gefaseerde investeringen budgettair neutraal.

Actualisatie investeringen bedrijfswagens   € 134.000 V
We hebben de bedrijfswagens gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen. Door uitstel (fasering) van investeringen ontstaat een voordeel op de afschrijvingslasten in 2025 van € 134.000.

Budgetmutatie Dividenduitkering Ataro BV   € 130.000 N
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders is afgesproken dat Ataro BV jaarlijks een bedrag van ten minste €100.000 als dividend uitkeert. Eventuele winsten uitkomend boven dit bedrag mag Ataro inzetten ter versterking van haar eigen vermogen, met een maximaal bedrag van € 450.000. In de begroting is rekening gehouden met een dividenduitkering van € 230.000. Gebaseerd op de uitkeringen de afgelopen jaren is het in de begroting opgenomen bedrag te hoog. Het nadeel bedraagt € 130.000. De structurele effecten worden, vanwege de integrale afweging, meegenomen in de kadernota 2026-2029.

Budgetmutatie inhuur derden wegens ziekte en vervanging   € 375.000 N

Op dit moment stijgt het ziekteverzuim en melden we een percentage van bijna 8% (2024: 7,88% - 2023: 6,12%.). We zien met name een aantal langdurige arbeidsongeschiktheidssituaties, waarvoor langdurige vervanging noodzakelijk is. Ook van invloed op het vervangingsbudget is het aantal ouderschaps- en zwangerschapsverloven. Het aantal verloven is toegenomen door de verjonging van de organisatie. De raming van het budget is in de primitieve begroting al enkele jaren € 290.000. Als we kijken naar de afgesloten inhuurcontracten wegens vervanging, zitten we nu op een overschrijding van € 125.000. Naast het bijstellen van het budget, zetten we in op maatregelen om ziekteverzuim te verlagen. Zo intensiveren we in samenwerking met de bedrijfsarts verzuimbegeleiding. Over geheel 2025 bezien houden we rekening met een nadeel van € 375.000.

Budgetmutatie Minimabeleid - collectieve zorgverzekering   € 100.000 V
Via de raadsinformatiebrief van 24 september 2024 bent u geïnformeerd over de wijzigingen in de collectieve zorgverzekering. De wijzigingen resulteren in een verwachte besparing van € 100.000 voor 2025. Deze besparing is nu voor 2025 opgenomen. In 2025 onderzoeken we een mogelijk alternatief voor de collectieve zorgverzekering, waardoor het vooralsnog om een incidentele besparing gaat.

Budgetmutatie project sportpark Hengelder   € 100.000 N
Voor het jaar 2025 zijn incidentele middelen (€ 100.000) nodig vanwege voortgang van het project sportpark Hengelder (projectleiding / advieskosten).

Budgetmutatie versterking bibliotheekwerk   € 133.000 N
Het Rijk stelt via de algemene uitkering (Doeluitkering - septembercirculaire 2024) voor 2025 en 2026 extra middelen beschikbaar voor versterking bibliotheekwerk (€ 133.000). De inzet van deze middelen is conform het jaarplan en prestatieafspraken 2025 t.a.v. de bibliotheek (onderdeel van 'Kunstwerk'). Een klein deel wordt gebruikt voor het opstellen van het bibliotheekbeleid dat vanaf 1 juli 2026 wettelijk verplicht is. Voor de jaren 2026 e.v. nemen wij een voorstel voor extra middelen op in de op te stellen kadernota 2026-2029.

Eerder beschikbaar gesteld budget organisatie in ontwikkeling   € 170.000 N
In de meerjarenbegroting 2023-2026 heeft u budget beschikbaar gesteld voor de  organisatieontwikkeling. In 2024 zijn kosten gemaakt voor de werving en selectie van de domein- en teammanagers. Eind 2024 was een bedrag van € 510.000 nog niet besteed. Dit is bedoeld voor de verdere doorontwikkeling in 2025, 2026 en 2027, onder meer de verdere detaillering van structuren en processen. We vragen de restantbedragen nu opnieuw aan, hetgeen leidt tot nadelen in 2025-2026-2027 van € 170.000.

Eerder beschikbaar gesteld budget rechtmatigheidsverantwoording   € 100.000 N
Vanaf het verslagjaar 2023 zijn gemeenten verantwoordelijk voor het opstellen van de rechtmatigheidsverantwoording. Doordat het wetgevingstraject lange tijd onduidelijk was en wij de meeste voorbereidende werkzaamheden zelf hebben kunnen uitvoeren is dit budget in 2024 niet nodig geweest. In 2025 zetten wij de nog niet bestede middelen in om met de ervaringen en aanbevelingen van de accountant aan de slag te gaan. Een nadeel in 2025 van € 100.000.

Eerder beschikbaar gesteld budget uitbreiden online dienstverlening   € 150.000 N
Voor 2024 was er een budget van € 188.000 beschikbaar voor het uitbreiden van de online dienstverlening. Onder andere door uitstel van de invoering van de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WEMBV) naar 1 januari 2026, is een groot deel van het budget niet uitgegeven. Hierdoor is bij de jaarrekening 2024 een bedrag van € 150.000 vrijgevallen. In 2025 is inmiddels gestart met de werkzaamheden rond de invoering van de WEMBV. Daarnaast is in 2024 gestart met het maken van klantreizen om processen inwonergerichter te maken en met het laten onderzoeken van onze websites & apps op digitale toegankelijkheid. Deze activiteiten worden in 2025 voortgezet. Wij vragen om hiervoor weer een bedrag van € 150.000 beschikbaar te stellen. Een éénmalig nadeel in 2025 van € 150.000.

Deze pagina is gebouwd op 05/01/2025 16:27:05 met de export van 05/01/2025 16:18:54